*

Non draco sit mihi dux Tässä blogissa jaaritellaan ja päivitellään useimmiten pieniä tai turhia asioita

Kokoomusnuorten tavoiteohjelma 2014:n salatut taustat

Vihaa voi herättää yhtälailla pahoilla kuin hyvilläkin teoilla - Niccolò Macchiavelli 

Jyrki Katainen sai minut aikoinaan lopullisesti liittymään puolueeseen puhumalla siitä, että kokoomukseen ei kuulu keskinäinen riitely vaan me liikumme yhdessä politiikan savannilla kuin gasellilauma. Kukaan laumasta ei joudu leijonien suuhun, kun rivit pidetään kiinni ja keskustellaan erimielisyydet ensin keskenämme. Nyt tämä perimmäinen syy itse asiassa koko puoluelaitoksen olemassa ololle on kadonnut, kun puolueenpuheenjohtaja haukkuu nuorten koko vuoden ajan kirjoittaman tavoiteohjelman sitä lukematta. Surullista, jos emopuolue syö nyt pentunsa luullensa näin säilyttävänsä valta-asemansa.

Tavoiteohjelmaa kirjoitettiin koko tämä alkuvuosi 2013. Sitä varten perustettiin vuoden alussa kokoomusnuorten liittohallituksen jäsenten vetämät työryhmät, joihin aivan tavalliset nuoret pääsivät mukaan. Itse asiassa tänä vuonna niihin pyrkijöitä oli paitsi enemmän kuin miesmuistiin, niin työryhmät myös kokoontuivat enemmän kuin edellisvuosina. Työryhmiltä vaadittiin kokoontumista jokaisessa valtakunnallisessa tapahtumassa. Niiden kokouksia pääsivät seuraamaan ja osallistumaan myös työryhmien ulkopuoliset muut tapahtumaan osallistujat.

 Tavoiteohjelmaluonnosta liittohallitus vielä muokkasi kaksi päiväsessä kokouksessa ennen kuin luonnos esiteltiin liittokokoukselle elokuussa, jossa piirien ja paikallisyhdistysten valitsemat edustajat pääsivät esittämään muutoksensa lopulliseen versioon. Näin ollen väitän, että tämä tavoiteohjelma on poikkeuksellisen demokraattisesti kirjoitettu. Onhan vuosi 2013 kokoomuksen ”järjestövuosi”. Kokoomusnuorten puheenjohtajavaalikin oli järjestödemokratian voitto, kun piirienpuheenjohtajien keskenään sopima ennakkosuosikki ei ollutkaan enemmistölle mieleen. Hän valehtelee, joka väittää kenties kaikkien aikojen demokraattisinta prosessia äänekkään vähemmistön sanelemaksi. Kirjoittaminen oli pitkä, keskusteleva ja laaja prosessi.

 Asioiden todellisesta laidasta tietämättömät, sosialistit, väittävät, että tavoiteohjelmamme suunnitelmat veisivät isänmaan perikatoon. Se on täysin päinvastoin tavoitteitamme.  Filosofi sir Francis Baconin (1561-1626) ylistämä Niccoló Machiavelli (1469-1527) kirjoitti mielestäni sanoiksi vuosisatoja aikaisemmin kokoomusnuorten tavoiteohjelman 2014 perusajatuksen.

Minulle kokoomusnuorten tärkein arvo on viimeksi listattu isänmaallisuus. Machiavellin mielestä hyvin järjestyneiden tasavaltojen pitää pitää valtio rikkaana, mutta kansa köyhänä. Vaikka oman edun tavoittelua yritetään selittää muodollisesti rationaalisena toimintana. Tosiasiassa se on kuitenkin epärationaalista siksi, että sitä ei sido mitkään eettiset säännöt. Jos ”Minä-minä-minä -ajattelu” pääsee valloilleen, on se isänmaan loppu. Kokoomusnuoret eivät ole olleet vuosikymmeneen minkään eturyhmien puolustaja, koska eturyhmät eivät välitä yleisestä auktoriteetista ja yhteisestä hyvästä vaan oman pienen joukkonsa edusta – tavoiteohjelmissamme ei ole vuosiin ollut lukua ”nuorisopolitiikka”, koska kaikkien etu on myös nuorten etu. Nuoruus kun ei kestä ikuisesti.

Kuppikunnat aiheuttavat kansallisvaltion tuhon. Se on kokoomusnuorten arvoja vastaan. Yhdysvalloissa tapahtunut yleisen auktoriteetin uusliberalistinen ja neokonservatiivinen karsiminen on mielestäni nimenomaan aiheuttanut sen nykyiset ongelmat, enkä minä halua isänmaalleni sellaista kohtaloa. Onneksi Amerikassakin on nostanut päätään perustuslain; yleisen auktoriteetin kunnioitusta haluavat klassiset liberalistit eli libertaarit. Ikävää, että klassinen liberalismi on Suomessa jäänyt marxilaisuuden jyrän alle, ja ymmärretty täysin väärin.

Libertarismissa ihmisen parantumaton itsekkyys muuttuu ”kansalaistoiminnaksi” ja valistuneeksi omaneduntavoitteluksi ja suvaitsevaisuudeksi. Totuus on tälläkin kertaa keskellä, ja siksi tarvitaan vahvaa valtiota, jotta eturyhmiä kuten esimerkiksi S- ja K-kartelleja ei pääsisi muodostumaan, ja kansalaisvelvollisuuksia laiminlyötäisi.

Kuulostaako paradoksaaliselta? Sitä se teoriassa onkin, mutta Suomi ei ole teoriassa vaan elää ajassa ja paikassa. Isänmaa on nyt sellaisessa todellisessa vaarassa, jonka jo Niccoló Machiavelli tiesi.

Kokoomuslaiset ovat toivottavasti kaikki "pahoja porvareita". Nimittäin sosialidemokratiaan kuuluva ylenmääräinen tuhlaavaisuus eli anteliaisuus jokaiselle pienelle ja epämääräiselle eturyhmille niin täällä Pohjolassa kuin eliitin kavereille eteläisessä Euroopassa on jo johtanut Suomessa ankaraan ja yhä kiristyvään verotukseen. Tämän päivän hyvinvointi on maksettu eilisellä velalla, ja meille nousevalle sukupolvelle jää pöydälle vain tähteet ja lasku.

Me "pahat porvarit" vaadimme valtiolta saituutta, koska kuka meitä kansalaisia suojelee puolirikollisilta eturyhmiltä ja oligarkeilta, nyt kun ne ovat rikkaampia ja voimakkaampia kuin rakas tasavaltamme? Machiavelli sanoi mielestäni rumasti, että kansa pitäisi pitää köyhänä. Mielestäni hän kuitenkin tarkoitti, että valtion pitää olla ”rikkaampi” eli vahvempi, jottei harvainvalta ota niskalenkkiä tasavallasta.

Puheenjohtaja Koski on tehnyt valtavan hyvän teon tuomalla julkisuuteen paitsi tavoiteohjelman niin myös liittokokouksessa olleet jäsenjärjestöjen aloitteet. Olen itse tästä aivan haltioissani. Tämä teko on valtava kädenojennus heille, joilla on vielä pahamieli siitä, että heidän ehdokkaansa hävisi jäsenvaalin. Koski on nyt kiertänyt iltapäivälehdistä A-studioon tuomassa julki teidän kiitettävää työtänne ja arvokkaita mielipiteitä, ja ottaa siitä vihat niskoilleen, koska puheenjohtaja on teille töissä. Kiitän Susanna Koskea kaikkien tavoiteohjelmaa tehneiden puolesta, sillä se on nyt luettavissa jopa Ilta-Sanomien Internet-sivuilta. Tällaista näkyvyyttä ei ole mikään poliittinen ohjelma saanut.

Toivon vielä, että kokoomusnuorten kunniajäsenen Ben Zyskowiczin ehdotus nuorten ja puoluejohdon tapaamisesta saa kannatusta. Se olisi puoluedemokratian voiton multihuipentuma.

Terävöitän vielä kerran: puheenjohtaja ei ole kirjoittanut tavoiteohjelmaa, vaan sitä kirjoitti ennennäkemättömän suuri joukko tavallisia suomalaisia nuoria ihmisiä, jotka ovat todella huolissaan isänmaan tulevaisuudesta. Heitä yhdisti vain usko vapauteen, vastuuseen ja välittämiseen, sivistytykseen, kannustavuuteen, mahdollisuuksien tasa-arvoon ja isänmaallisuuteen. Kokoomusnuorten arvoihin.

 

 

PS. Koska ilkeämieliset heittelevät plagiointikirvestä turhaan, mainittakoon, että lähteenä on käytetty kokoomusnuorten periaateohjelmaa (se yleisluontoisempi kuin tavoiteohjelma) sekä Niccoló Machiavellin koko tuotantoa siten kuin allekirjoittanut sitä muistaa. Mahdollisesti on myös lainattu muita teoksia alitajuisesti, koska tämä ei ole tieteellinen tutkielma. En ole keksinyt yhtään ideaa itse, enkä koskaan tule, koska ideat ovat tarkoitettu jaettaviksi.

 

PPS. Allekirjoittanut kuuluu kokoomusnuorten ”äänekkääseen vähemmistöön” vastustaessaan ainakin kahta tavoiteohjelman kohtaa: 1) rattijuopumuksen rangaistuksen koventamista, sillä rikokseen liittyvä häpeärangaistus on jo nyt tarpeettoman kova. 2) Yleisradion lakkauttamista, koska parhaat argumentit Yleisradion säilyttämiselle ovat Bonnier AB (MTV3), Sanoma Oyj (Nelonen) ja erityisesti amerikkalainen History Channel. Paheksun silti kokoomusnuorten kanssa Yleisradion ajoittaista markkinahäiriköintiä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

22Suosittele

22 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (55 kommenttia)

Käyttäjän steffers kuva
Tatu Ahponen

Kokoomusnuorten tavoiteohjelmaluonnoshan sellaisenaan nimenomaan johtaisi verotuksen kiristymiseen suureen osaan kansalaisilta arvonlisäverokantojen yhtenäistämisen ja tasaveron kohdalla, jollei oleteta samalla että näiden kokonaisveroastetta samalla laskettaisiin merkittävästi, jota taas ei mainittu.

Käyttäjän tuomasaarni kuva
Tuomas Aarni

Luethan siinä tapauksessa Talouspolitiikka-osion tarkemmin, siinä heti seitsemäs pallo:

•Veropohjaa on laajennettava ja yhtenäistettävä, kuitenkin siten, että yleinen veroaste laskee.

Käyttäjän steffers kuva
Tatu Ahponen

Tässä puhuttiin yleisestä veroasteesta, ei näiden nimenomaisten verojen tuottoasteesta. Ohjelmassa on jo yleistä veroastetta nimenomaan rikkaimmilta laskevia toimenpiteitä, esimerkiksi perintöveron poisto. Toisin sanoen, vaikka yleinen veroaste laskisi, esitetyt toimenpiteet silti johtaisivat mitä todennäköisimmin toimenpiteeseen jossa suurimmalla osalla väestöä verorasitus itse asiassa nousisi.

Joel Leshko Vastaus kommenttiin #6

Jos perintövero poistetaan, se koskee niin suuri- kuin pienituloisiakin. Eikä se ole kovin vallankumouksellinen ajatus, Ruotsissa se on toteutettu jo kauan aikaa sitten. Ei suurituloisten perintövero ole juuri minkäänlainen verogeneraattori valtion budjettia ajatellen, joten siitä ei voi tehdä johtopäätöstä, että sen vuoksi muiden verorasitus kasvaisi.

Mitä puolestaan tulee siihen "suurimman osan" verorasituksen kasvuun, niin ei sellaistakaan ole ajatuksessa taustalla. Sehän riippuu aivan siitä millaista menopolitiikkaa harjoitetaan ja sen suhteen kokoomusnuorilla on myös oma kantansa. Nythän Suomessa pienituloiset maksavat tuloveroa suhteessa huomattavasti kevyemmin kuin valtaosassa muita Euroopan maita, mutta jo keskituloiset selvästi raskaammin. Jos joidenkin verorasitus nousee, niin se koskee sellaisia tahoja, jotka ovat tähän asti nauttineet erityisen hellävaraisesta tuloverotuksesta.

Jyrki Paldán Vastaus kommenttiin #12

"Jos perintövero poistetaan, se koskee niin suuri- kuin pienituloisiakin. Eikä se ole kovin vallankumouksellinen ajatus, Ruotsissa se on toteutettu jo kauan aikaa sitten. "

Kaikkein pienituloisimmat saavat perintönsä kyllä ihan varovapaana. Ja Ruotsissa luovuttiin perintöverosta, Suomessa varallisuusverosta. Voitaisiin kyllä vaihtaa päittäin takaisinkin.

"Nythän Suomessa pienituloiset maksavat tuloveroa suhteessa huomattavasti kevyemmin kuin valtaosassa muita Euroopan maita, mutta jo keskituloiset selvästi raskaammin."

Silti 75% kotitalouksista on nettosaajia nykyiselläkin verotuksella.

Käyttäjän vpsainio kuva
Vesa-Pekka Sainio

Hyvää kirjotusta, joten päädyin lopulta klikkaamaan Suosittelen!-painiketta. Pitkäaikaisena Ron Paulin vaalikampanjoiden seuraajan roolissa myöskin, hyvä että joku tuo Suomessakin esille libertaarisen suuntaumuksen olemassaoloa rapakon takana.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Todella hyvä kirjoitus, joka tuo kokoomusnuorten ohjelman taustoja esille.

En itse hyväksy ko. ohjelmaa kokonaisuutena, vaikka siinä onkin monia hyviä ehdotuksia.

Pekka Heliste

Totuudesta poikkeava kirjoitus.

Eniten tulonsiirtoja saavat hyvätuloiset eli kokoomuslaiset.

Samoin yritykset savat yhtä paljon tukia kuin ne maksavat

Epärehellisyys on Kokoomuksen kantavia aatteita

Esa Mattila

Pystytkö perustelemaan vai oliko vain turhaa leukojen louskuttelua?

Pekka Heliste

Tilastokeskuksen sivuilta löytyy tuo tulonsiirtojuttu

Hesari oli laskenut keväällä verot/tulot suhteen

Aki Häkkilä Vastaus kommenttiin #21

Paha tuosta on mitään tietää, jos ainoa peruste on "hesarista löytyy".

Tulonsiirtojen osalta taas
Saadut tulonsiirrot tulokymmenyksittäin (2011)
desiili (tulot): saadut tulonsiirrot / maksetut tulonsiirrot
1 (2 926): 10 445 / 1 272 (pienituloisin kymmenys)
2 (6 218): 14 739 / 2 684
3 (13 153): 15 891 / 4 608
4 (20 208): 15 849 / 6 753
5 (27 717): 14 261 / 8 751
6 (35 983): 13 425 / 11 129
7 (44 484): 11 620 / 13 680
8 (53 927): 11 221 / 16 771
9 (66 040): 10 660 / 21 348
10 (107 550): 12 141 / 36 484

Valtaosa tulonsiirroista ansioeläkkeitä, lukuunottamatta alinta kymmenystä.

Kotitalouksien tulojen rakenne desiiliryhmittäin 1987-2011

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #47

Tilastokeskus ei ole Hesari,osasit itsekin kaivaa tilaston esiin

Ja ei hesarillakaan ole varaa julkaista täyttä puppua

Pekka Heliste Vastaus kommenttiin #47

Värin, alimpaan tulodesiiliin kuuluvat kaikki pelkkåå kansaneläkettä saavat.
Takuueläke on n 800 euroa kuussa eli n9600 euroa vuodessa

Aki Häkkilä Vastaus kommenttiin #52

Enhän minä siitä mitään sanonut. Sanoin, että "ansioeläke" muodostaa valtaosan "tulonsiirroista", ylimmässä tulodesiilissä 78%.

Jos ansioeläkkeitä ei pidä täysin yksityisinä eläkerahastojen luonteen takia, niin ne on hieman eri asia kuin vaikkapa sosiaaliset tulonsiirrot.

Jos haluat noista jotain peistä taittaa, katso vaikka ensin viittaamani tilastot. Huomaat samalla, että ylin tulodesiili ei saa (kuten ylle kopioin) eniten tulonsiirtoja. Siihen saattaa vaikuttaa se, että aiemmin tuloihin on lisätty laskennallinen asuntotulo. Velattomassa asunnossa asuva hyvätuloinen eläkeläinen pomppasi aiemmin aika kivasti tilastossa ylöspäin laskennallisen asuntotulon ansiosta.

Hesari ei ehkä valehtele, mutta samat luvut voi esittää monella tavalla. Siksi näen mielelläni alkuperäistä dataa.

Henry Hammar

Totean myöskin että hyvä kirjoitus. Puheenjohtaja Kosken esilletulo ja rohkea ohjelman esittely sai ensimmäistä kertaa pitkään aikaan positiivisia värähtelyä Kokoomusta kohtaan.

Käyttäjän heikkileivo kuva
Heikki Leivo

Hyvä kirjoitus, joka korostaa hyvin sitä, miten vähän mediaan voi nykyään luottaa. Asioiden taustojen selvittämisen sijaan lukijalle pyritään vain luomaan mahdollisimman raflaava ja negatiivinen kuva. Lukijan on nykyään itse selvitettävä taustat, jos haluaa saada asioista edes jollain tapaa todellisuutta vastaavan kuvan. Valitettavasti suurin osa lukijoista nielee otsikot pureskelematta, mikä lienee nykymedian tarkoituskin.

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

Tuolla tavalla ei voi valmistella ohjelmia. Demokraattinen ja avoin valmistelunne on tuottanut täyttä sillisalaattia:

Tämän vuoksi Kokoomuksen Nuorten Liitto vaatii, että
• Pohjois-Atlantin liiton (NATO) jäsenyyttä on haettava välittömästi (1. pallukka luettelossa)
• Lautamiesjärjestelmä lakkautettava (9. pallukka luettelossa)
• Kansanryhmää vastaan kiihottamisen kriminalisoiva lakipykälä poistettava. Uhrittomia ajatusrikoksia ei tule olla (10. pallukka luettelossa)
(Tavoiteohjelma 2014, 8.)

Ensin mainittua tavoitetta satun kannattamaan. Lautamiesjärjestelmästä minulla ei ole mitään käsitystä tai kantaa, mutta vaikka olisi, en silti laittaisi sitä pallukalla samaan luetteloon Nato-jäsenyyden kanssa. Pientä suhteellisuuden tajua pitäisi olla.

Kymmenes pallukka käsittelee hyvin problemaattista asiaa. Kokoomusnuoret eivät perustele sitä, miksi pykälä olisi poistettava. Poliittisen ajattelun kannalta päteviäkin perusteluja olisi, mutta niitä ei ole esitetty.

Nyt kaikki julkinen huomio on kohdistunut tähän yo. luettelon 10. pallukkaan. Tämä vie huomion Nato-jäsenyysasialta tai leimaa Nato-jäsenyyden kannattajia valitettavalla tavalla.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

On syytä toivoa, että kokoomuksen, näin virheelliseen näkemykseen ihmisestä - perusolemukseltaan itsekkäänä olentoa - ei rakenneta mitään varteen otettavaa, tämän ideologian mukaista järjestelmää.

Virheellinen ihmiskuva, sekä yhdistettynä rahatalouden teoreettinen, mekanistinen dogmatiikka, ei varmuudella luo kestävää kehitystä. Hobbesin mukaan, tämän kaltainen politiikka johtaaa kaikkien sotaan kaikkia vastaan.

Ihminen on sekä kulttuuriantropologisten, että useiden poikkitieteellisten, kokeellisten tutkimusten mukaan:

Homo Generosus.

Esitelty ideologia käytännössä johtaa tilanteeseen, jossa lopuksi kiveä ei jää kiven päälle.

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Juuri näin, eli pakottamista ja lainsäädäntöä ei siis tarvita hyväntekeväisyyden varmistamiseen, vaan ihmiset tekisivät sitä myös vapaaehtoisesti ihan luonnostaan. Juuri tätähän kokoomusnuoret ajavat: lisää vapautta ja pakottamisen vähentämistä.

Matias Gerlich

Nostan hattua kokoomusnuorten ohjelmalle, en ohjelman sisällön puolesta läheskään kaikilta osin, vaan siksi että vihdoinkin tämän yleisen hymistelyn, konsensuksen ja piileskelyn aikana löytyy ihmisiä joilla on vielä aatteellista sisältöä.

Suomalaista politiikkaa on leimannut eteenkin 1960-luvulta lähtien jopa tarpeetonkin konsensushakuisuus jota perusteltiin silloin YYA:lla ja jopa vuoden 1918 muistoilla. Todennäköisin syy lieneekin kuitenkin siinä että tässä pienessä pohjoisessa maassaa on vallinnut kautta aikojen yhdenmukaistava henkinen ilmapiiri jossa kaikkinaiset poikkeavat poliittiset näkemykset teilataan ennenkuin niitä aletaan tarkemmin tutkia. Tämä on ollut pienen helsinkiläisen sisäpiirin touhua.

Suomen ongelma lienee se että suomettumisen aikaa ei ole vieläkään kriittisesti käyty läpi. Itseasiassa koko suomettumisen ajan poliittinen kaarti Väyrysestä Kanervaan, Laaksosta Liikaseen pääsivät aivan liian helposti kuin koirat veräjästä. Suomettuminen merkitsi henkistä taantumista Suomessa ja oli omalta osaltaan sysäämässä Suomea suureen lamaan 1990-luvun alussa. Laman jälkeen suomettuminen näyttää elpyneen samalla tavalla kuin Venäjällä ollaan Putin aikana palattu jälleen fantasioihin ja legendoihin neuvostoajan auvoisuudesta Jeltsinin aikaan verrattuna.

Olisi vihdoin uskallettava sanoa että tietyt kliseet Kekkosen ajan "menestyskertomuksesta" ovat yhtä suuria myyttejä kuin Venäjällä "Suuren Isänmaallisen Sodan" legendat ja fantasiat. Suomen historiaa on kirjoittaneet suomettumisen ajan profeetat ja apostolit. Siksi kuvamme ns. ensimmäisestä tasavallasta (1919-1939) samoin kuin toisesta (1948-1991) perustuu poliittisista tarkoitusperistä lähteviin argumentaatioihin.

Jos historiamme on kirjoitettu tarkoitushakuisesti eli ainakin osin valheellisesti, niin kuinka Suomi voi suunnistaa menestyksellisesti 2000-luvun globaalissa maailmassa? Uskalletaanko monikulttuurisuusmantra ja vaikkapa "kolmikanta" asettaa kriittiseen tutkisteluun?

Tuomas Taivasaho

Aivan hirveää paskaa alusta loppuun. Konkretia avaisi hieman onko sinun väitteille mitään perustaa.

Käyttäjän PetriLariSalo kuva
Petri Salo

Mielenkiintoinen aihekokonaisuus. Tuosta kokoomusnuorten isänmallisuusteemasta olisi erittäin mielenkkintoista kuulla lisää.

Ovatko edes kokoomus nuoret tietoisia 10/2011 voimaansaatetusta perustuslain "uudistuksesta" ja sen todellisesta vaikuttavuudesta itsemääräämisoikeuteemme?

Tästä linkistä alkuun
http://suomi2017.wordpress.com/2011/10/23/joukkois...

Aurinko iloisesti keskuudessamme paistakoot ja keskustelut isänmaamme syvimmästä olemuksesta käynnistykööt!

Veikko Kuivanen

Se on aina mukavaa luettavaa, kun nuori ihminen on innoissaan löydettyään itselleen sopivan maailmanselityksen. Myös itse olen sitä mieltä, että eturyhmäpolitiikka on saanut aikaan paljon pahaa. Kun poliitikon käsittää ensisijaiseksi tehtäväkseen oman "sidosryhmänsä" etujen ajamisen, kokonaisetu unohtuu. Järjestelmät monimutkaistuvat, byrokratia kasvaa, tulonsiirtojen määrä lisääntyy ja politiikkaa tehdään niiden ehdoilla, joilla on takanaan vahvin painostusryhmä. Tämä on Suomessa tuttua: työmarkkinajärjestöillä EK ja SAK etunenässä on suhteettoman suuri valta, joka menee monissa asioissa jopa eduskunnan yli.

Edellisen pohjalta haluaisinkin tietää, miksi vapauden ja vastuun nimeen vannovat ihmiset ottavat arvokseen "isänmaallisuuden", koska se edustaa juuri sitä samaa "oman porukan" etujen ajamista, josta he toisissa asioissa haluavat päästä eroon. Tai ehkä pitäisi kysyä: mikä on kokoomusnuorten määritelmä isänmaallisuudelle? Jos se tarkoittaa häikäilemätöntä kotiinpäinvetämistä kaikessa mahdollisessa (= Suomen ja suomalaisuuden asettamista etusijalle), niin se on kyllä kaikkien libertarismin oppien vastaista.

Käyttäjän AkiTernt kuva
Aki Terentjeff

Rehellinen hyvin kirjoitettu selventävä kertomus taustoista.
Olen entistäkin vakuuttuneempi siitä että valoa on Suomen politiikkaan tulossa kokoomuksen nuorten muodossa, kunhan saadaan vanhoja "pieruja" aljusmaailmoineen eläkkeelle!

Keijo Räävi

YLE:n yksityistäminen johtaisi käytännössä laatudokumenttien ja asiaohjelmien katoamiseen. YLE Teema erityisesti on tv-maksun arvoinen.

Joel Leshko

Miksi luulet, että vain valtion kustantamina sellaisia voitaisiin tehdä? Toki markkinoille annetaan yksityiseltä sektorilta sellaista, jolla on kysyntää.

Janne Hilden

Ei pitäsi aina mennä suurimman yksittäisen nimittäjän, katsojalukujen, mukaan. Marginaalikatsojille onneksi julkisen palvelun yhtiö myös tuottaa katsottavaa, mitä yksityiset mediat eivät sitten teekään.

Mutta jos tyytyy Big Brotheriin, Kokki Kylässä, Kokkisota, Kokkimuodonmuutos, Kokki keittiössä,... ja vastaavantasoisten ohjelmien täyttämään ohjelmakarttaan - niin sitten voi kannattaa kaikkien kanavien yksityistämistä.

Joel Leshko Vastaus kommenttiin #24

Se riippuu siitä jatkuisiko myös Kuppilat Kuntoon ja Neljän Tähden Illallinen?

(P.S. Tämä oli vaimoni kommentti asiaan ...)

Janne Hilden Vastaus kommenttiin #26

Samaa reality-höttöä kaikki tyynni.

Joel Leshko Vastaus kommenttiin #27

No, vakavammin puhuen kyse on kuitenkin siitä, että onko suotavaa, että valtio pyrkii ohjaamaan kansaa korkeakulttuurin pariin vai pitäisikö kaikki sellainen harrastus jättää vain heille, jotka siitä omaehtoisesti haluavat nauttia. Toki sitäkin marginaalia varten tarjontaa tulisi olemaan siinä laajuudessa kuin kysyntää piisaisi.

Ennen kaupallisia radiokanavia oli popmusiikin nälkä sanoinkuvaamaton, kun se vielä 60-luvun alusssa tyydytettiin kerran viikossa Lauantain Toivottujen Levyjen viimeisellä vartilla. Muina aikoina soitettiin pelkkää klassista; Tšaikovskia, Bethovenia ja Bachia, y.m. Mutta edelleenkin löytyy radiosta klassinen kanava sen musiikkilajin ystäville.

Jonas Hellgren

Televisio siirtyy muutenkin nettiin, jolloin hyvien dokkareiden markkina-alue laajenee moninkertaiseksi. Huonoja dokkareita ja "asia"ohjelmia me emme tarvitsekaan.

Käyttäjän jormah56 kuva
Jorma Härkönen

Minä olen entistä kauhistuneempi nyt, kun Romppainen toi taustat esille. Olin sentään kuvitellut, että tämä kannanottopaperi on pienen, mutta sitäkin innokkaammaan ääriainesjoukon ovelasti junailema juttu.

Nyt kun käy ilmi, että se on pitkään, huolellisesti ja isolla joukolla laadittu ja hyväksytty, niin aina vaan pahempi. Mutta hyvä, että selitit.

Mitäpä jos nyt sitten ottaisitte sen kultalusikan suusta ja eroaisitte emopuolueesta, jota vastaan näköjään aktiivisesti toimitte ja jonka mahdollisen vaalimenestyksen haluatte jo etukäteen torpedoida.

Suomessa ei ole vielä varsinaista perinteistä äärioikeistopuoluetta. Voitte kohta perustaa sellaisen yhdessä halla-aholaisten ääripersujen (Halla-ahohan on kaverinne niin kuin H. itse kertoi) ja Muutos 2011 - puolueen ja ehkä vielä joidenkin muidenkin ääriainesten kanssa.

Se selkeyttäisi melkoisesti Suomen poliittista karttaa ja meidän ihmisarvon puolustajien toiminta helpottuisi myöskin. Samoin kokoomuksen äänestäjät tietäisivat edelleen, mitä äänestävät. Jos jatkatte puolueesssa näin, he äänestävät jaloillaan.

Jonas Hellgren

Kuunnelkaa lapset kun totalitarismin ääni puhuu teille.

Käyttäjän jormah56 kuva
Jorma Härkönen

Hellgren, vaihda uusi levy gramofoniisi. Sano vaikka kommunistiksi.

Jonas Hellgren Vastaus kommenttiin #33

Kuunnelkaa lapset kun kommunistisetä neuvoo.

Harri Rautiainen

"Mitäpä jos nyt sitten ottaisitte sen kultalusikan suusta ja eroaisitte emopuolueesta, jota vastaan näköjään aktiivisesti toimitte ja ...."

Päinvastoin, Romppainen, Koski&Co. ovat muutoksen raikas tuuli. Toivon sen puhaltavan Kokoomuksen sisältä. Pääministeri on valitettavasti menettänyt sen toisenkin korvan, jolla Kokoomus kuuntelee.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Hyvä periaate, jota ev.lut. kirkkokin haastaa ongelmissaan: "Älkää erotko, vaan tulkaa sisäiseksi muutoksen voimaksi!" ;-)

Jonas Hellgren

Pikkukokkelien tavoiteohjelmassa on hyviä ajatuksia, mutta myös epäilyttäviä. Muutama pistää silmään.
Tässä oleellisimmat:

- tasavero
+ ei euroverolle ja eurotuille
-- laittomista lakoista yrityksen tappioiden korvausvelvollisuus.
+ kauppojen säätelyn purkaminen
+ omaishoito kannatttavaksi
-- verovaroista maksetun terveysbisneksen lisääminen.
+ pakkoruotsi pois
-- verovaroista maksettujen kuntapalveluiden ulkoistaminen
+ sukupuolikiintiöistä luopuminen
-- maataloustukien säilyttäminen
- naivi usko Suomen kykyyn muuttaa EU'a
- NATO jäsenyys
++ kiihotuslain poisto
++ riippumaton perustuslakituomioistuin
+ energiatuet pois
+ YLE'n pilkkominen
++ netin sensurointi lopetettava
+ tekijänoikeuslain korjaus

Näistä tulee voitto plussille 14-11
Mielenkiintoista on että miinukset tulevat lähinnöä taloudesta. Näillä keinoilla saadaan maa entistä syvemmälle konkurssiin.
Plussat demokratiassa, vapaudessa ja oikeuksissa, paitsi työntekijöiden.

Lyhyesti: Idealismia riittää, realismia kaivattaisiin.
Sanoiko joku sanan "nuoruus"???

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Nina Palomäki

Tämä kohta "verovaroista maksetun terveysbisneksen lisääminen" kiinnostaa... Mitä järkeä on siinä, jos rahoittaja on yhteiskunta, niin palvelun tuottajien pitäisi olla yksityisiä???

Onko tavoite maataloustukien säilyttäminen vain tapa saada maanviljelijöiden ääniä?

Reijo Tossavainen

Arvostan ennakkoluulottomuutta, vaikka sisällöstä olen eri mieltä useissa kohdin.

Yllä näkyvä härkösläinen näkemys on edustaa ns. mukasuvaitsevaisuutta.

Käyttäjän jormah56 kuva
Jorma Härkönen

Kansanedustaja se jaksaa ylhäältä norsunluutorneistaan soimata aivan tavallista kansalaista.

Pekka Heliste

Joko olet asentanut 2,5 MW kiukaan saunaasi, jotta saat arvostella EU:ta ?

Rainer Nuorinko

Muusikko/kirjailija Kauko Röyhkä kirjoitti Facebook-sivuillaan:

"Hesarissa oli juttu Kokoomuksen nuorisojärjestöstä ja heidän manifestistaan, jossa selkeästi pyritään tekemään yhteiskunnastamme entistä enemmän köyhiä kyykyttävä. Jopa Katainen on hermostunut heihin (hah!). Tavallaan olen itsekin aina ollut selfmade man ja tottunut tulemaan toimeen omillani, mutta kokoomusnuorten visio tekisi Suomesta hyvin eriarvoisen ja jenkkityylisen, synnyttäisi slummeja ja kaduille rikollisuutta ja kassialmoja. Maksan palkastani yli kolmasosan veroa ja maksan sen mielelläni, jos voin edesauttaa yhteiskuntaa pysymään edes vähän tasa-arvoisempana.

Seuraavaksi kokoomusnuoret kai ehdottavat eutanasiaa ratkaisuksi yhteiskunnan tuottamattomien jäsenten aiheuttamiin ongelmiin, kotitalouksiin lisää aseita pitämään jäljelle jääneet epäsosiaaliset ainekset loitolla ja Lapuanliikkeen aseistetut urpot vahtimaan kaikkein hyväosaisimpien asuma-alueita."

Käyttäjän SeSo kuva
Seida Sohrabi

Olin eilen Turun yliopiston poliittisen laitoksen jäsenistöjuhlissa kahden henkilön kanssa, jotka jollain tapaa, minä mukaan lukien koskettivat tätä kyseistä aihetta mistä nyt on tullut kohu.

Vieressäni vasemmalla istui Susanna Kosken pikkuveli, joka myöskin opiskelee poliittista historiaa. Muutama pöytä eteenpäin istui valtio-opin opiskelija Matias Marttinen, joka oli Susanna Kosken vastaehdokas liiton vaaleissa ja joka hävisi Koskelle vain kymmenellä äänellä. (jopa alle 10) Niin ja miten itse liityn asiaan. Olen kansallisten maahanmuuttajien (Kamut ry.) hallituksen jäsen, joka on kovasti kritisoinut KNL:n periaateohjelmaa. Niin +, olen kotoisin Vaasasta ja tunnen samalla Susanna Kosken. Sellaista.

Jukka Romppainen

Mitä meidän periaateohjelmassakin on vikana? Se erääntyy päivitettäväksi muistaakseni seuraavassa liittokokouksessa, joten ensi vuosi väännetään sitten sitä kunhan eurovaaleilta keretään. Olin itse hyväksymässä tätä Kouvolassa 2010, enkä nyt äkkiseltään muuttaisi siitä kirjaintakaan.

(Periaateohjelma 2010 löytyy muille lukijoille täältä: http://www.kokoomusnuoret.fi/wp-content/uploads/Ko... )

Kuten aivan aluksi sanoin, minua alussa niin viehätti se kuinka kokoomuksessa oli hyvä me-henki. Miten saisimme sen palautettua?

Käyttäjän ViljoRafaelHeinonen kuva
Viljo Heinonen

Kun Kokoomusnuorten ohjelmaa on valmisteltu laajassa piirissä ja demokraattisesti ja tulos on, mikä on, kertoo se ennen kaikkea asenteiden kovenemisesta. Valitettavsti.

Käyttäjän timouotila kuva
Timo Uotila

Jukka Romppainen kirjoitti:
"Kiitän Susanna Koskea kaikkien tavoiteohjelmaa tehneiden puolesta, sillä se on nyt luettavissa jopa Ilta-Sanomien Internet-sivuilta. Tällaista näkyvyyttä ei ole mikään poliittinen ohjelma saanut.
Toivon vielä, että kokoomusnuorten kunniajäsenen Ben Zyskowiczin ehdotus nuorten ja puoluejohdon tapaamisesta saa kannatusta. Se olisi puoluedemokratian voiton multihuipentuma."

Minäkin kiitän Susanna Koskea ja nuorkokoomuslaisia siitä, että he ovat tarmokkaasti paljastaneet Kokoomuksen ideologian ja pyrkimysten todellisen luonteen. On käynyt ilmi, että Kokoomus on rikkaiden ja rahan asialla kaikenlaista "hyvinvointivaltiohypetystä" vastaan.

Tämä on vaalien alla tahtonut peittyä kaikenlaisen mainoskuorrutuksen alle. Kokoomusta on jopa markkinoitu työväenpuolueena. Sivistyneissä demokratioissa - toisin kuin meillä Suomessa - Labour-puolue ei suostu istumaan samassa hallituksessa konservatiivisen oikeistopuolueen kanssa.

On todella mielenkiintoista seurata, mitä tapahtuu, kun kokoomusnuoret tapaavat Ben Zyskowiczin, joka on tässä maassa näkyvämmin kuin kukaan taistellut yritysjohtajien bonuksia ja hyvä veli -palkkalurjustelua vastaan. Viime päivinä samanlaisille linjoille on tullut kansanedustaja Pertti Salolainen (Kok.) Mitä näille "kerettiläisille" pitäisi KNL:n mielestä tehdä? Olisiko heidät heitettävä ulos puolueesta? Vai ovatko hyödyllisempiä puolueen "mainosmiehinä". Samoilla linjoilla on muuten presidentti Sauli Niinistö, joka jopa alensi omaa palkkiotaan. Mutta hänellä ei presidenttinä ole juuri tällä hetkellä Kokoomuksen jäsenkirjaa.

Jukka Romppainen

Taitavat molemmat herrat nauttia suunnatonta kunnioitusta jäsenistössä. Benistä taidettiin tehdä kunniajäsen yhdessä Kimmo Sasin kanssa liittokokouksessa 2010 eli Wille Rydmanin kaudella. Olen kanssasi aivan samaa mieltä tuosta "palkkalurjustelusta".

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Sosiaalinen markkinatalous oli joskus Kokoomuksen sanoma. Nyt kumpikin näyttää olevan Kataisen hallituksessa vastatuulessa: koko euroalue sosiaalisen katastrofin reunalla ja markkinatalous lähes hävitetty liikasäätelyllä ja julkisen sekorin turvonnalla ja kotimaata rassataan sisäisellä devalvaatiolla.

Mitä tulee Kokoomuksen kerettiläisiin, joskus hyväpalkkaisista eläkeikäisistä tulee kerettiläisiä: heillä on siihen varaa. ;-)

Käyttäjän timouotila kuva
Timo Uotila

Jukka Romppainen kirjoitti:
"Taitavat molemmat herrat nauttia suunnatonta kunnioitusta jäsenistössä. Benistä taidettiin tehdä kunniajäsen yhdessä Kimmo Sasin kanssa liittokokouksessa 2010 eli Wille Rydmanin kaudella. Olen kanssasi aivan samaa mieltä tuosta "palkkalurjustelusta"."

Mukava kuulla, että olet "palkkalurjustelusta" samaa mieltä. Toivottavasti tämä on KVL:n yleinen ja yhteinen linjaus. Kunnioitan suuresti tätä kannanottoa.

Olen ihmetellyt, että Ben Zyskowicz on kunnostautunut ylettömien palkkioiden ja bonusten vastustajana enemmän kuin kukaan toinen. Hän jyrisi ökyilyjohtajia vastaan jopa puhemiehen paikalta. Minusta on käsittämätöntä, että Eero Heinäluoma (Sdp) on kokonaan vaiennut tästä asiasta puhemieskaudellaan.

Pekka Heliste

Tuo KNL paperi on mainostoimiston tekemä. Kun Kokoomuksen kannatus on alkanut rapautus niin jotain pitää tehdä.

Kopioimalla persujen ajstuksia nuorten ohjelmäksi on kansa saatu ajattelemaan,että julkisuudessa keskusta-vasemmistoon leimautunut Kokoomus onkin pohjimmiltaan oikeistopuolue ja oikeistolainenkin voi änestää Kokoomusta.

Ben ja Niinistökin ovat osa monikärkistä propagandakoneistoa,Kokoomuksesta voi aina löytää omaa mielipidettä vastaavan edustajan.

Puolueena se voikin sen jälkeen toimia äänestäjistä välittämättä, sillä aina voi vedota kompromissitarpeeseen

KNL ,Ben,Miinistö, puhdasta Potemkinin kulissin rakentelua

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Nina Palomäki

Niinhän sitä sanotaan, että vahva valtio on kansan etu. Pitäisi tosiaan rahan käyttökohteita katsoa, eikä päästää valtion kassaa tyhjäksi. Pitäisi osata varautua tulevaisuuteen ja yllättäviin tapahtumiin.

Minäminäminä-ajattelua ei kovin isänmaallisena pidetä, eikä yhteiskuntaa rakentavana. Minäminäminä-ajattelutavasta pitää pyrkiä eroon ja verotus on korjattava siten, että jokainen maksaa maksukykynsä mukaan veroja.:)

Progressiivinen verotus on siitä hyvä, että vaikka joku maksaa enemmän veroa, hänelle myös jää enemmän. Progressio myös pääomatuloihin ja näin työnteko pääsee kunniaan.

Mohamed Rasal

Blogista puhunee omasta vihastaan, nimittäin....

Arvon blogisti lienee saanut tarpeekseen sosialisteista tai muistakin väärinajattelijoista, kun näemmä on pidätetty naapurinsa murhasta. Ruumis löytyi merestä.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-128875235377...

Anitta Lönnqvist

Aimo. Itsepä on tilansa ja paikkansa valinnut.

Toimituksen poiminnat